Friday, April 17, 2009

Reciclar - Recycling

Crecí en un tiempo en que las bebidas venían en botellas de vidrio que, una vez vacías, guardábamos para devolver y así ser re-utilizadas por la compañía que vende dichas bebidas; y si las botellas por alguna razón eran ‘no-retornables’, se usaban para poner agua de la canilla en la heladera, o las adoptábamos como floreros. Una caja de chocolates servía para guardar cartas (una vez que nos habíamos comido todos los chocolates, por supuesto), y el papel de envoltorio de regalos recibidos siempre era guardado para futuros regalos. Reciclar era simplemente parte de la vida diaria.

Hoy en día, reciclar es sinónimo de ser concientemente ecológico, pero creo que es algo más; es un ejercicio de la memoria y un entrenamiento de la creatividad.

Cuando tiro papel, plástico o vidrio en el tacho de basura reciclable, estoy poniendo el cuidado del medio ambiente en manos de alguien más. Confío en que alguien se encargara, y así puedo olvidarme.

Guardar “basura” para darle otro uso, no solamente la da un nuevo sentido al objeto, sino que también pone mi a trabajar mi ingenio. Transformo el objeto, y de alguna manera me transforma a mí. Lo mantengo cerca en lugar de deshacerme de él, y derrepente, cuando ha perdido su propósito, lo descubro y se vuelve distinto. Quizás recuerdo dónde lo encontré, cómo lo obtuve, quién me lo dio, o algo que sucedió mientras lo usaba en su función original.

Los objetos, al igual que los lugares, también tienen alma. Crear con algo “de descarte” me ayuda en el proceso creativo. Incluso si ese objeto no tiene una particular importancia para mí, tiene su propia historia y me cuenta de su vida pasada. Aun más, una vez que forma parte de una obra de arte, genera una conversación más enriquecedora con el publico, tal vez ayudándolos a recuperar recuerdos o simplemente poniéndoles a trabajar la imaginación.

En este último tiempo, he recibido como regalo objetos en desuso de otra gente que se ve muy entusiasmada en donarlos para uso artístico. Puede ser que alguna vez se hayan encontrado frente a obras de arte ‘reciclado’ y están empezando a ver estos objetos, que hasta ahora eran solo para tirar, de una manera diferente. Quizás no saben qué hacer con los objetos de descarte, pero el hecho de que los guardan me hace pensar que algo los ha inspirado y han comenzado a explorar su propia creatividad. Así como cuando rescato un objeto inservible y pienso: “hmmm... qué interesante... ¿qué podré hacer con esto?”


--------------------------------------------------------------------------------------------

I grew up in a time when beverages came in glass bottles that, once they were empty, we saved and returned so that they could be reused by the companies selling the drinks; and if the bottles were for some reason ‘non-returnable’, they were used for the tap water we put in the refrigerator, or adopted as flower holders. A box containing chocolates would be saved to keep letters (after we ate the chocolates, of course), and the wrap paper from any gift we received was always saved for future presents to give. Recycling was just part of everyday life.

Today, recycling is synonymous of being consciously eco-friendly, but I think is more than that; it’s an exercise of memory and a good training of creativeness.

When I throw away paper, plastic or glass on the recycle trash can, I’m putting the care of the environment on someone else’s hands. I trust someone will take care of it, and that way I can forget about it.

Saving “trash” to give it another use, not only gives the object a new meaning, but also puts my mind to work in an ingenious way. I transform the object, and it transforms me somehow. I keep it close to me instead of getting rid of it, and all of the sudden, once it lost its original purpose, I discover it and it becomes different. I may remember where I found it, how I got it, who gave it to me, or something that happened while it was used for its intended function.

Objects, like places, have a soul too. Creating something with a “useless” thing helps me in the creative process. Even if it didn’t have a particular importance to me, it has its own story and tells me of its past life. More so, once it belongs to a piece of art, it creates a richer conversation with the audience, it could be that helps them recover lost memories or simply puts their imagination to work.

Lately, I’ve received the gift of other people’s trash, who seem very enthusiastic in donating it for an artistic purpose. It’s possible that they have seen ‘recycled’ art before and now are starting to see these objects, that until now were only garbage, in a new way. Maybe these people don’t know what to do with the discarded objects, but the fact that they save them makes me think they are inspired too, and are already starting to explore their own creativeness. Just like when I rescue a useless object thinking: “hmmm... this looks interesting... what can I do with this?”


Tuesday, January 27, 2009

Pensamientos - Thoughts

Debo irme y dejar mis pensamientos para otro momento. Me cuesta; no quiero abandonarlos. Finalmente me decido y me voy, pero ellos quedan flotando en el cuarto. Mientras atravieso la puerta me pregunto... ¿estarán aún aquí cuando vuelva?

----------------------------------------------------

I have to leave and leave my thoughts for another time. It’s hard; I don’t want to abandon them. I finally make up my mind and leave, but they linger in the room. As I walk through the door I wonder... will they still be here when I come back?

Sunday, January 25, 2009

Red

Red as my blood,

Red as our wine,

Red as your eyes on a restless night.

Red as my lips,

Red as my cheeks

kissed by you gently to help me sleep.

Red as my dreams,

Red as my fears,

Red as the moon when the storm is near.

Red as my hair,

Red as my face

soon to explode by a sudden rage.

Red as my heart,

Red as your hands

making me dance to the beat of the drums.

Saturday, January 24, 2009

ánima - anima

ánima
f. Lat. anĭmus: soplo
  1. Alma; fuerza vital; espíritu. Psic. el ‘yo’.
  2. En la psicología de Jung, el inconsciente o ‘yo’ verdadero de un individuo, opuesto a la persona, o aspecto exterior de la personalidad.
  3. En la psicología de Jung, el aspecto femenino del ‘yo’ presente en el inconsciente del hombre.
anima
an·i·ma (ān'ə-mə) noun. Lat. anĭmus: breath
  1. Soul; vital force; spirit. Psych. the inner self.
  2. In Jungian psychology, the unconscious or true inner self of an individual, as opposed to the persona, or outer aspect of the personality.
  3. In Jungian psychology, the feminine inner personality as present in the unconscious of the male.

La Era de la Comunicación - The Age of Communications

(extracto de una conversación virtual real)

acá estoy

te contesté el mail

a hotmail?

si, lo tenés? decime qué te parece

creo, no se
esperá que se me desconectó

se te desconectó...
hasta donde leíste?

a ver, hablá

hay un ruido muy fuerte y raro viniendo de tu compu

me oís?

hablá vos

no sé que pasa, recién se escuchaba

bajé el volúmen porque viene un ruido horrible
me escuchás?

no, pero antes sí
y ahora nada, ni los zumbidos

Your Call Has Ended.

ahora escucho los zumbidos, cuando cortás

bueno no me llegó tu respuesta

qué respuesta?

la respuesta a mi impresión de lo que mandaste

vamos de nuevo

espera

ok

que impresión te da cuando leés lo que te mandé?
te copié primero lo que te dije después en realidad

ah, no te llegó, esperá que te mando de nuevo

esto es lo que yo leí, si escribiste algo más no me llegó

bueno, aún no la tengo muy clara
había empezado siendo una historia, pero ahora no se bien si va por ahí o no

se te desconectó

si

ok, y yo te decía que parece una introducción
pero como introducción esta medio larguita
o sea que la historia no puede ser super corta

la primer idea, era el encuentro
eso en hace meses
después me surgió esto
no se si forman parte de lo mismo, o no
pero, claro, entiendo, que si esto es introducción
hay que escribir una buena historia

si, es la idea

estas ahí o te fuiste?

acá estoy
se desconecto

me escuchas?

no, ruido otra vez

ufa

bueno, no se contestame en un mail

esperá que reinicio

ok

volví

hola?

te fuiste?

bueh, me voy, chau.

-----------------------------

(excerpt from a real virtual conversation)

I’m here

I answered your email

to hotmail?

yes, you got it? let me know your thoughts

I think so, don’t know
wait, I lost the connection

you lost the connection...
did you read the whole thing?

let’s try, you talk

there’s a very loud strange noise coming from your computer

do you hear me?

you talk

I don’t know what’s going on, I could hear you until now

turn the volume down because there’s a horrible noise,
do you hear me now?

no, but I could before
and now there’s nothing, not even the noise

Your Call Has Ended

now I hear the noise, when you hang up

well, I didn’t get your response

which response?

the response to my impressions of what you sent before

let’s try again

wait

ok

what’s your impression when you read what I sent?
I actually copied first what I said later

oh, you didn’t get it, wait, I’ll send it again

this is what I read, if you wrote something else I never got it

well, I’m still not sure
this began as a story, but now I’m not sure if this is the right direction

you lost the connection

yes

ok, I was saying that it looks like an introduction
but as an introduction is a bit long
which means the story can’t be too short

the first idea, was the meeting
that was months ago
then I thought of this other idea
but I’m not sure if they are part of the same project or not
but, of course, I understand, if this is the introduction
I have to write a good story

yes, that’s the idea

are you there?

I’m here
I lost the connection

can you hear me?

no, there’s noise again

damn

well, I don’t know, email me the answer

wait, I’m going to restart

ok

I’m back

hello?

you gone?

okay, I’m leaving, bye.


Ocupado - Busy

“Ocupado”
“Ocupadísimo”
“A mil”
Se han vuelto las respuestas más comunes cuando le preguntás a alguien "como estás.”

¿Qué tipo de respuesta es ésa? ¿Quién no está ocupado en estos días? En esta vida, si no estás ocupado, probablemente estás deprimido, así que estar ocupado debería ser una buena señal. Pero la palabra también sugiere otra cosa: se transforma en una queja, una barrera, una pantalla, una excusa para otros o para nosotros mismos. Si “ocupado” fuera una buena señal, como "estoy bien", por qué no decir eso mismo? Es como si la única manera de dar importancia a nuestras vidas fuera comparando cuan duro trabajamos, y no cuánto disfrutamos los resultados de nuestro trabajo. ¿Podemos realmente enorgullecernos de no tener tiempo para disfrutar?

Los seres humanos hacemos cosas desde siempre como un medio de supervivencia y para darle sentido a nuestras vidas. El problema es que en el camino alguien se avivó de cómo aprovecharse de esa disposición natural, para explotarla, para oprimirnos y manipularnos, para que tengamos que vivir para el trabajo en lugar de trabajar para vivir. El trabajo, como el dinero, es un medio, no un objetivo.

Hace un tiempo, mimetizándome con lo que me rodea, yo también empece a responder "estoy tan ocupada" pensando que los demás apreciarían más mi tiempo y mis actividades cuanto más ocupada estaba. Luego me dí cuenta de que valorar a la gente por cuántas horas corren de acá para allá persiguiendo una agenda imposible, incluso para pasear los fines de semana, o de vacaciones, o para socializar, era una idea estúpida. No quiero que me reconozcan por eso. No quiero tener un turno de quince minutos para ponerme al día con una amiga. No quiero el estrés sin sentido. Me gustan los espacios, los silencios, el vacío aparente entre una cosa y la siguiente, el momento mágico en que me inspiro, o recuerdo algo que había olvidado, o tengo una nueva idea, o una realización, o contemplo lo que me rodea, o simplemente estoy sin otro motivo que existir.

Desafortunadamente hay mucha gente que no tiene otra opción que trabajar horas interminables hasta el agotamiento para ganancia de alguien más, y eso no es algo de lo que enorgullecerse: es una tragedia. Pero el día en que nos transformamos en nuestros propios esclavos posponiendo el placer, la tranquilidad, la salud y los afectos, en nombre del éxito, de la adaptación social, de competir, consumir, por avaricia, o sólo por ocultar nuestro miedo a enfrentar el misterio de nuestra propia existencia, ese día realmente estaremos jodidos.


“Busy”
“Busy, busy, busy”
“Crazy busy”
They have become the most common responses you get when you ask someone “how are you.”

What kind of response is that? Who isn’t busy these days? In this life, if you’re not busy you’re probably depressed, so to be busy should be a good sign, and it apparently is. But the word implies something else: it becomes a complain, a barrier, a screen, an excuse for others or for our own selves. If “busy” is a good sign, like “I’m doing good”, why not just say that? It’s as if the only way to give importance to our lives is by comparing how hard we work, and not how much we enjoy the rewards of working. Can we really be proud of not having time to enjoy life?

We, human beings, do things as a means for survival and to give our lives purpose. The problem is someone along the way realized how to take advantage of this natural disposition, to exploit it, and manipulate us so that we live to work instead of working to make a living. Work, like money, it’s a means, not an objective.

A while ago, mimicking my surroundings, I as well started responding “I’m so busy”, with the idea that the busier I was, the better people would value my time and activities. Then, I realized that appreciating people by how many hours they run around trying to follow an impossible schedule, even to go out on weekends, or on vacations, or to socialize, was a stupid idea. I don’t want to be recognized that way. I don’t want a fifteen minute appointment to catch up with a friend. I don’t want unnecessary stress. I like the spaces, the silences, the apparent emptiness between one thing and the next, that magical moment when I get inspired, I remember something I had forgotten, I have a new idea, or a realization, I contemplate what’s around me, or I simply “am” without any other reason besides existing.

Unfortunately a lot of people don’t have another choice than to work endless hours until reaching exhaustion for someone else’s profit, and that’s nothing to be proud of: it’s a tragedy. But the day we become our own slaves postponing pleasure, tranquility, our health and our love ones, in the name of success, social adaptation, competition, consumerism, greed, or just to cover our fear to face the wonders of our own existence, that day we’re really fucked.



Tiempo - Time

A veces, Tiempo aparece así de la nada como una ráfaga gritando, y me vuela los oídos y el pelo y la cabeza también, dejándome estupefacta. Otras veces, Tiempo baila conmigo y al mismo ritmo coreografiamos las figuras más bonitas. Muy raramente, Tiempo viene despacio, sopla a través mío y una vez que esta dentro de mí, descansa, se queda quieto permitiéndome contemplar, y esos extraños encuentros parecen durar eternamente. Cada tanto, Tiempo viene de otro tiempo, trayendo claros mensajes de un futuro posible o turbias imágenes de mis vidas pasadas. Pero normalmente, Tiempo camina inadvertido, pasito a paso, mientras no lo noto; golpea, tic-toc, mientras estoy distraída, hasta que me doy cuenta de que ha estado paradito aquí al lado mío mucho mas tiempo de lo que pensé.

-------------------------------------------------------------------------------

Sometimes, Time appears out of nowhere like a gust of wind screaming, and it blows my ears and my hair and my mind too, leaving me stupefied. Other times, Time dances with me, and at the same rhythm we choreograph the most beautiful figures. Very rarely, Time comes slowly, whistles through me and once it gets inside of me, it rests, sitting still and allowing me to contemplate, and those unusual encounters seem to last forever. Every once in a while, Time comes from another time, bringing clear messages from a possible future or misty images from my past lives. But normally, Time walks undetected, step-step, while I don’t notice it; it knocks, tic-toc, while I’m distracted, until I become aware that it has been here standing next to me, way longer than I thought.